روابط عمومی الكترونیك چیست؟ و فرقش با روابط عمومی سنتی چیست؟

روابط عمومی الكترونیك به لحاظ مفهومی فرقی با روابط عمومی سنتی ندارد . در روابط عمومی الكترونیك ما از كاغذ استفاده نمی كنیم و شاید وجه تمایز اصلی روابط عمومی الكترونیك  و روابط‌‌عمومی سنتی به لحاظ شكلی در همین نكته نهفته باشد؛ چون همه ابزارند و معمولا از ابزار برای رسیدن به اهداف كه در فلسفه وجودی هنر هشتم نهفته شده استفاده می شود.

به طور كلی، اینترنت كار كارشناسان روابط عمومی را آسان تر كرده است. كارگزاران روابط عمومی به واسطه استفاده از پایگاه ها و سایت ها و پست الكترونیك با سرعت بیشتر به مخاطبانی بیشتر دسترسی پیدا می كنند.

یكی از مزیت های اصلی روابط عمومی الكترونیك، تعاملی بودن آن است. كارگزاران روابط عمومی می‌ توانند از طریق تریبون های آزاد فهرست پستی با همكاران خود در سراسر جهان تعامل داشته باشند و اینترنت این تعامل را آسان تر كرده است.

در فرم سنتی روابط عمومی، انتقال اطلاعات به طور ناقص صورت می گیرد و هزینه های زیادی صرف اشتباهات می شود. به اعتقاد دكتر مارلو ، این اشتباهات و افزایش هزینه ها سبب شده تا كارگزاران روابط عمومی به استفاده از خدمات فناوری اطلاعات به ویژه روابط عمومی الكترونیك گرایش بیشتری پیدا كنند.

 همچنین از روابط عمومی الكترونیك می توان برای توسعه طرح های موجود روابط عمومی استفاده كرد كه باعث توسعه فعالیت های سنتی آن نیز می شود. به علاوه روابط عمومی الكترونیك، رابطه موجودبین متخصصان روابط عمومی و روزنامه نگاران را تغییر داده و این امر نشانگر این است كه روابط عمومی از پوسته یك شغل رابطه یی صرف خارج خواهدشد و به جایگاه شایسته و بایسته خود دست می یابد.

مساله دیگر كه در این زمینه می توان به آن اشاره كرد این است كه روابط عمومی الكترونیك یك چرخه خبری 24 ساعته به وجود آورده است ، یعنی مخاطبان سازمان شما در هر زمان و مكان كه اراده كنند می توانند به مطالب مورد دلخواه خود دست پیدا كنند.در واقع، روابط عمومی الكترونیك محدودیت های موجود را از بین برده است . شما در روابط عمومی الكترونیك با تك تك مخاطبان در ارتباط هستید.

 

 ـ نقاط ضعف و قوت روابط عمومی الكترونیك چیست؟

ظاهرا نقطه ضعفی در روابط عمومی الكترونیك وجود ندارد . همه ما باید توجه داشته باشیم كه روابط‌عمومی الكترونیك یك فن برتر و مدرن است كه در اختیار كارگزاران روابط عمومی قرار گرفته است. در آمریكا بیش از 95 درصد كارگزاران روابط عمومی دارایpc  متصل به اینترنت هستند و بخش اعظم فعالیت های آنها از طریق اینترنت صورت می گیرد . در آلمان بیش از 60 موسسه و شركت دولتی و خصوصی از روابط عمومی الكترونیك برای تسریع در اطلاع رسانی و برقراری ارتباط سریع با مخاطبان استفاده می كنند.

 

مفهوم روابط عمومی الكترونیكی و دیجیتالی :

روابط عمومی دیجیتالی عبارت است از:‌استفاده از فناوری دیجیتالی خصوصا كاربردهای مبتنی بر وب سایت‌های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به كاربران و سازمان‌ها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن .

این روش زمینه بالقوه‌ای برای كمك به ایجاد رابطه‌ای ساده، روان و مؤثر بین سازمان‌ها و نهادها و ارائه خدمات ارزان قیمت و فوری به كلیه گروههای كاربر را فراهم خواهد كرد.

روابط عمومی الكترونیكی و دیجیتالی در واقع فضائی در خدمت كاربر قرار می‌دهد كه در آن كاربر، به راحتی به اطلاعات دست پیدا كرده و نیاز خود را مرتفع می‌كند.

 

 ویژگی‌های روابط عمومی الكترونیكی و دیجیتالی :

روابط عمومی در جوامع اطلاعات آینده نقش مهمی در امر اطلاع رسانی بهینه، ارائه سرویس‌ها و خدمات به تك تك افراد جامعه خواهد داشت. ویژگی‌های خاص روابط عمومی دیجیتال سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز و كاهش هزینه‌ها خواهد شد.

 

-در روابط عمومی الكترونیكی بهره‌گیری از فناوری‌های نوین هدف نیست بكه وسیله است وسیله‌ای در جهت ارائه خدمات و سرویس‌های مورد نیاز به مخاطبان.

-روابط عمومی دیجیتالی در قید زمان و مكان نیست. خدمات و اطلاعات در تمامی روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان قرار می‌گیرد.

-روابط عمومی دیجیتالی ارتباطی دو سویه بین سازمان ها و مردم حاكم می‌كند.

- مخاطب در روابط عمومی دیجیتالی جمع نیست بلكه فردی است. در روابط عمومی الكترونیكی باید پاسخگوی تك تك اعضای جامعه اطلاعات بود.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 22 اسفند 1387    | توسط: رضا رئیس زاده دهکردی    | طبقه بندی: کاربردهای الکترونیکی تحت وب E-Applications،     | نظرات()