در سال 1989 اولین مبادلات تجاری از طریق شبکه های کامپیوتری صورت گرفت. پنج سال بعد تعداد کامپیوترهایی که به اینترنت پیوستند به طور فزاینده ای افزایش یافت و این فرصت را برای شرکتها و مشتریان فراهم اورد تا در محیط دیجیتالی تجارت به دنبال کسب ارزش بیشتر باشند . اینترنت اولین محیط دیجیتالی تجارت نبود بلکه بعدها با توسعه فناوری ومرورگرهایی توسط مایکرومایکروسافت و نت اسکیپ تولید شدند امکان جستجوی سریع تر و اسانتر در اینترنت برای کاربران فراهم شد و شرکتهای زیادی به ثبت قلمرو و طراحی و راه اندازی وب سایت اقدام نمودند.

بازاریابی الکترونیک چیست؟

چگونه یک مشتری جدید پیدا کنیم ؟(جذب مشتری )و چگونه این مشتری جدید را حفظ کنیم؟(حفظ مشتری).

بازاریابی الکترونیک همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند با این تفاوت که بازاریابی الکترونیک با به کار گیری ابزارها و روشهای نوین فناوری جدید به دنبال نواوری است.

 

می توان بازاریابی الکترونیک را به این شکل تعریف کرد:

ادراه ارتباط متقابل مشتری در یک محیط پیشرفته رسانه ای به منظور کسب سود برای شخص یا سازمان مربوطه .

بازاریابی الکترونیکی یک عملکرد خاص که تنها با فروش محصولات و خدمات در ارتباط باشد نیست بلکه فرایندی مدیریتی است برای اداره کردن ارتباط ایجاد شده میان مشتری و سازمان .

عملکرد بازاریابی الکترونیک را می توان در سه بخش زیر معرفی و دسته بندی کرد :

1-    یکپارچگی : بازاریابی الکترونیک تمامی مراحل فروش توسط شرکت و هم چنین فروش از طریق نمایندگی های شرکت را به صورت یک فرایند یکپارچه در بر می گیرد.

2-    میانجی گری (واسطه گری ) :بازاریابی الکترونیک میزان نیاز و خواسته مشتریان شرکت را با میزان تولید و ظرفیت ارائه خدمات توسط شرکت کنترل می کند.

3-    واسطه گری : بازاریابی الکترونیک میان بخش های مختلف شرکت از جمله بخشهای مالی و سرمایه گذاران خارجی نقش واسطه را بازی می کند.

چرخه بازاریابی الکترونیک شامل چهار مرحله اصلی است:

1-    تهیه و تدارک

2-    ارتباط

3-    نقل و انتقال

4-    خدمات پس از فروش

در مرحله تهیه و تداراک سازمان باید نیازها و خواسته های مشتریان را تعیین کند.

سازمان جهت تولید و یا ارائه خدمات خود نیازمند تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان است و این عمل از طریق تفکیک مشتریان صورت خواهد گرفت.

زمانی که محصول (خدمت)مطابق سلیقه و خواسته ی مشتری طراحی شد مرحله ی ارتباط اغاز می شود .مشتری ارزشمندترین اطلاعات را درباره ی محصولات و خدمات خریداری شده ارائه می کند بنابراین باید او را با خدمات پس از فروش که خواسته ها و نیازهایش را براورده می سازد حمایت  کرد.

 

مرحله ارتباط دارای چهار زیر مجموعه است که به حروف اغازین این زیر مجموعه ها کلمه AIDA را می سازد:(Attention توجه – Information  اطلاعات – Desire خواست و علاقه – Action عملکرد ) ارتباط متقابل میان شما و مشتری در طول مرحله ارتباط بسیار نزدیک و صمیمی باشد.

سازمان باید در ابتدا نظر مشتریان را درباره ی محصولات و خدمات جدیدی که ارائه کرده است جلب کند.

پس از این مرحله سازمان باید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مشتری قرار دهد تا او نظرات خود را در مورد محصولا و خدمان ارائه شده مطرح کند.مشتری باید قدرت انتخاب اطلاعات مورد نیاز خود را از میان عنوانهای مختلف داشته باشد .

شرکت باید برای خرید محصولات و خدمات جدید در مشتری انگیزه ی لازم را ایجاد کند.

برای رسیدن به این هدف می توان از کلیه ی امکانات رسانه ای موجود در اینترنت بهره جست .

عوامل موفقیت در بازاریابی الکترونیک

1-    سود رسانی به مشتری

2-    توانایی ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتری به صورت Online

3-    توانایی کنترل و هدایت وب سایت

4-    ایجاد یکپارچگی میان فعالیت های بازاریابی الکترونیک بار سایر فعالیت ها

اهداف:

1-    فقط حضور در اینترنت

2-    استفاده از خدمات شرکتهای ارائه دهنده خدمات تجاری انلاین

3-    فروش از طریق سایر سایتها

4-    راه اندازی سایت های مربوط به خود

5-    پاسخ به سوالات رایج مشتریان

6-    حفظ جایگاه در بازار ویا موقعیت رهبری در یک بازار خاص

7-    صرفه جویی در زمان و اموزش به مشتریان

مزایا:

راحتی : مشتریان می توانند در 24 ساعت شبانه روز محصولات مورد نیاز خود را سفارش دهند.فقط یک بار اطلاعات بانکی و ادرس پستی خود را ثبت می کنند و پس از ان هر وقت خریدی انجام دهند داده های انها به صورت خودکار بر برگه سفارش ظاهر می شود.

دسترسی به اطلاعات : مشتریان به راحتی و با سرعت قادرند اطلاعات رقابتی در مورد شرکتها محصولات رقبا و قیمتها را پیدا کنند.

مشکلات کمتر: مشتریان دیگر مجبور نیستند با فروشندگان سروکله بزنند و یا در صف خرید محصول مورد نیاز انتظار بکشد.

چالش ها:

·        ترغیب مشتریان بیشتر

·        مشخصات روانشناختی و جمعیت شناختی مختلف کاربران

·        بی نظمی و ازدحام

·        امنیت

·        ملاحظات اخلاقی

محدودیت ها در بازاریابی الکترونیک:

دراین بازاریابی محدودیت هایی برای مشتریان و هم برای فروشندگان به وجود می اید . پایین بودن سرعت اینترنت می تواند مسبب مشکلات بسیاری شود اگر حجم اطلاعات و تعداد صفحات وب سایت شرکتی پیش از اندازه زیاد باشد کاربران برای دریافت و دانلود اطلاعات مورد نظر خود به کوشش فراوان نیاز خواهد داشت.

بازاریابی الکترونیکی به خریداران امکان لمس . بو کردن . چشیدن و به طور کلی دیدن کالا از نزدیک را قبل از خرید نمی دهد .برخی از فروشندگان عرصه تجارت الکترونیک روش هایی را به کار گرفته اند :به عنوان مثال  در بعضی از شرایط امکان بازپس فرستادن کالا را در اختیار خریداران انلاین قرار می دهد.

بعد امنیت در بازاریابی الکترونیکی:

یکی از مسائل مهمی که برای خریداران و فروشندگان که از تجارت انلاین استفاده می کنند قابل اهمیت می باشد . بسیاری از مصرف کنندگان از ان جایی که به امنیت اطلاعات شخصی خود را در این سایت ها اطمینان ندارندبه طور حتم خرید الکترونیکی دچار تردید می شوند شما نیز بارها در حالی که مشغول فعالیت در سایتهای تجاری هستید به  طور حتم مشاهده کرده اید که برخی از شرکت هایی که خدمات فروش انلاین ارائه می دهند از دادن هر گونه اطلاعات در مورد خریداران به شدت خودداری می کنند . شرکت هایی وجود دارند که در وب سایت خود به امنیت اطلاعا ت شخصی خریداران اشاره کرده و ان را صد در صد تضمین می کنند در پاره ای از موارد نیز این امکان در اختیارکاربر قرار داده می شود که پس از این که خریدش به پایان رسید اطلاعات شخصی خود را از بانک اطلاعاتی شرکت مورد نظر حذف کند و اطلاعاتی از شخص خریدار در سایت باقی نماند . امروزه شرکتهایی که فروش انلاین انجام می دهند اقدام به استفاده از روشهای گوناگون به منظور حفظ حریم اطلاعات شخصی مشتریان و برطرف کردن نگرانی های ان ها هستند .پنهان سازی اطلاعات ((Encryption یکی از روش های اصلی است که در این زمینه به کار گرفته می شود .در این روش اطلاعات کاربران به کدهایی تبدیل می شود که دسترسی به اطلاعات ان ها تنها با تایید شرکت مورد نظر امکان خواهد داشت .به عبارت دیگر با قوی تر شدن این سیستم درجه امنیت اطلاعات نیز بالاتر می رود.

نتیجه گیری :

·        بازاریابی الکترونیک همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند : جذب مشتری و حفظ ان .

·        فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث به وجود امدن فرصت های جدید برای تعریف دوباره ی ارتباط بین فروشنده و مشتری می شود.

·        استفاده از روش های بازاریابی الکترونیک موجب تقویت ارتباط میان مشتری و فروشنده از طریق درک خواسته ها و نیازهای مشتری و وابسته کردن او به کالاها و خدمات فروشنده می شود.

·        با توجه به امکان برقراری ارتباط ایلاین در بازاریابی الکترونیک فروشنده باید شناخت صحیحی از مشتریان خود داشته باشد.

·        هر چه میزان شناخت شما از مشتریان خود(نیازها .خواسته ها .علایق و سلیقه ها ) بیش تر باشد به همان اندازه فرایند بازاریابی الکترونیک شما موثرتر و بهتر عمل خواهد کرد.

·        بازاریابی الکترونیک موفق پیشرفت شرکت را در دنیای الکترونیک به همراه خواهد داشت و باید عضو ثابت و دایم خط مشی های بازاریابی شرکت باشد.

نوشته شده در تاریخ شنبه 19 اردیبهشت 1388    | توسط: رضا رئیس زاده دهکردی    | طبقه بندی: فناوری اطلاعات، کاربردهای الکترونیکی تحت وب E-Applications، کسب و کار الکترونیک،     | نظرات()